Tips om bewust te barbecueën

Updated: Jul 25, 2018

Of je nu op vakantie bent in het buitenland of lekker geniet van het fantastische weer in Nederland, niets is leuker dan 's avonds gezellig met familie en vrienden te barbecueën. Maar ook dan is het belangrijk dat je goed let op wat je eet. Deze tips helpen je op weg naar bewuster barbecueën.


1. Stil de eerste trek

Het duurt vaak even voordat de bbq heet is. Om de eerste trekt wat te stillen is het verstandig om bijvoorbeeld wat reepjes paprika, stukjes komkommer, tomaatjes en wat fruit op tafel te zetten. Dat is een stuk gezonder dan de bekende broodjes met kruidenboter....


2. Kies het juiste vlees

Wat we op de bbq leggen is natuurlijk van groot belang. Kies bij voorkeur voor magere vleessoorten als fricandeau, varkenshaas, biefstuk en runderlappen of voor gevogelte (kip- en kalkoenfilet). Of maak eens zelf hamburgers van mager rundergehakt.

Marineer de stukken vlees van te voren zodat het ook lekker is zonder extra saus. Snijd de grote stukken vlees in kleinere stukken, zodat je ook een bescheiden portie kunt eten.


3. Varieer met vis

Ook vis kan prima op de barbecue. Je kunt de vis in zijn geheel grillen of er pakketjes van maken: Leg een stukje vis op aluminiumfolie en doe er wat met kruiden en (wok)groenten bij. Vouw het aluminiumfolie dicht tot een mooi pakketje en leg dit op de barbecue. Kies bij voorkeur voor magere vis zoals tonijn, schol, tong, tilapia, pangasius of garnalen.


4 Gril je groenten

Gegrilde groenten zijn lekker en bevatten weinig calorieen. Rijg stukken paprika, ui, champignon, tomaat, courgette, aubergine samen met een takje rozemarijn aan spies en leg die op de bbq. Je kunt er ook een pakketje van maken. Wil je liever een salade? Die kun je dan het beste zelf maken. Rauwkost met dressings op basis van plantaardige oliën zijn een gezonde keuze. Ook worteltjes, paprika, kerstomaatjes, bleekselderij en bloemkoolroosjes met een dipsaus op yoghurtbasis knabbelen lekker weg.


5. Maak eens je eigen saus

Over het algemeen zijn rode sauzen minder vet dan witte. Kies dus voor ketchup en curry of barbecuesaus. Zelf saus en dips maken op basis van yoghurt is ook een bewuste keuze. Maak bijvoorbeeld zelf tzatziki en knoflooksaus.


6. Drink bewust

Tijdens de barbecue zitten we veel langer aan tafel dan normaal. Ongemerkt wordt er dus ook meer gedronken. Kies bewust jouw drankje en kies ook eens voor water. Water met citroen, munt, limoen en/of sinaasappel is heerlijk verfrissend.


7. Let op hoeveel je eet

Als we bbq-en hebben we vaak de neiging meer te eten dan we normaal 's avonds doen. Als bewuste bbq-er kun je beter de eerste keer je bord vullen met groenten, een beetje vlees of vis, wat brood en een salade. Schep je een tweede keer op? Beperk het dan tot nog wat groenten en rauwkost. Neem vers fruit als toetje.







© 2017  Reset® Vitality Program - by C-twee creatieve communicatie

  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon